Ahad, 30 Januari 2011

Si Tangkai Jering

Salam aii hari nie @r! nak cerita tentang  Peribahasa melayu mengungkapkan "tangkai jering" untuk mengambarkan tabiat  seseorang yang kedekut. Sifat kedekut atau bakhil amat 'keji' dan tersenarai antara sifat-sifat mazmummah (sifat buruk). Namun, apa kaitannya dengan jering yang tak berdosa sehingga namanya terbabit dalam fenomena kedekut ni.


 Si Tangkai Jering



Kalau anda diberi sepuluh markah untuk menilai tahap kedekut seorang manusia, brape markah yang anda nak bg kepada manusia yang mencabut kepala paip rumahnya supaya air di rumahnya tak digunakan sesuka hati oleh org lain? Itula tok aku. Katanya orang yang nak ke surau bersebelahan rumah, slalu tumpang paip rumahnya untuk ambil wudhuk.

Aku geleng...
Akhir tahun ni waktu famly berkumpul dan mengumpat tentang mak tok s, terbukak 1001 cerita pelik dan salah satu ceritanya adalah tentang 20 tahun lepas. Cerita yang menguatkan lagi hipotesis aku yang bliau bukan saja kedekut, tapi berfikiran pelik. Baru la aku ada jwpan kenapa mak aku kurus lepas beranakkan abg sdgkan album2 zaman sekolah mak, badan mak gemok.

Fakta benar yang didapati dari pengalaman seisi keluarga,sesapa yang tinggal lama dengan tok, bole jadi gila dengan prangai peliknya. Tapi nasib baik mama tak sampai jadi mcm tu. mama hanya jadi kurus (43kg) sebab tok sorokkan makanan. Tabahkan mama...

Ini hanyalah 1/100 kisah pelik tok s. Ada macam2 lagi cerita tentang bliau yang kadang2 bila diadu dan dikongsi, bole jd bahan tawa kami sekeluarga. Kesian pon ada. Tapi bila menghadapi bliau, tahulah macamana susahnya nak tahan rasa jengkel

Makin tua ni, makin kuat dia berjalan. Kejap ke rumah org tu, kejap ke rumah org ni. Tadi s baru dapat msg dari sorg mak sdara yang da 3 hari menjalani 3 hari yang derita sbb menerima tok sbg tetamu, "Syukur Mak Tok da pegi. Sape la pulak jadi mangsa lepas ni jd mangsa."



allalalal @r! dah habis k lew jumpa lg!!!!! byee







Tiada ulasan:

Catat Ulasan